Silmälaseistani oli pudonnut toinen nenäkappale joten päätin mennä ostamaan uuden.
Valitsin erään Nissenin, koska olen saanut aiemmin hyvää palvelua muilta Nisseniltä.

Myyjä kertoi, ettei heillä ole kovia nenäkappaleita vaan ainoastaan silikonisia. Valitsin
sellaisen koska mainostivat sitä ihoystävälliseksi.

Myyjä irrotti ensin silmälaseista toisen jäljellä olleen. Työhön meni aika kauan aikaa ja
näytti siltä, että työ oli aika hankala. Tarjouduin itse irrotamaan sen koska olin juuri
aiemmin sen ottanut pois kehysten puhdistamista varten. Vanha nenäkappale irtosi
viimein ja myyjä alkoi kiinnittää uusia. Tämäkin näytti tuottavan hankaluuksia ja vanhempi
myyjä tuli auttamaan työssä. Yhdessä he sitten työkalulla saivatkin nenäkappaleet kiinni.

Myyjä naputteli kassakoneeseen summan ja pyysi maksua. Minä pyysin nähtäväkseni
silmälasit ennen kuin maksaisin korjauksen. Kun sain lasit käteeni, olin aika tyrmistynyt
koska nenäkappaleet olivat aivan vinossa. Vasen nenäkappale oli samassa asennossa kuin
oikeakin. Lisäksi oikeanpuoleinen nenäkappale oli täysin jäykkä eikä liikkunut.

Näytin laseja myyjälle mutta hän ei oikein tiennyt mitä tehdä. Niinpä itse taivutin nenäkappaleen
oikeaan asentoon koska minulla oli hieman kiire Kaupungintalolle neuvotteluun. Huomautin moneen
kertaan, että olisi ihan asiakasystävällistä saada asia hoidetuksi kuntoon heidän toimestaan, jottei
asiakkaan tarvitse itse säätää silmälasejaan.

Maksaessani kysyin vielä, että maksavatako nenäkappaleet saman (3 e/kpl) irtonaisina ostettuina kuin
asennettuinakin ja kuulemma näin on. Joten en sitten voinut tinkiä asennustyön hintaa pois loppusummasta.

Parin metrin päässä istui miesoptikko joka ei lainkaan ollut asiasta kiinnostunut eikä missään vaiheessa
tarjonnut apuaan. Ei siinäkään vaiheessa kun olin jo muutamaan kertaan maininnut nenäkappaleen vinoudesta.

Mielestäni miesoptikon olisi pitänyt auttaa naispuolisia myyjiä koska he ilmiselvästikään eivät osannet käyttää
työkaluja eivätkä osanneet silmälaseja säätää oikein. Ymmärtääkseni hän on kuitenkin liikkeen päällikkö, koska
myyjät eivät kuulemma olleet otikkoja. On mielestäni aika ihmeellistä, että myyjille sysätään työtehtäviä, joihin
heillä ei ole koulutusta
vaikka paikalla olisi ollut optikon koulutuksen saanuit henkilö.

Koin hieman vastaavaa aikoinaan asioidessani Instrumentariumissa. Siellä optikko väänsi sieltä juuri
hankkimani silmälasit käsissään siten, että kehysten saranat menivät parin vuoden päästä rikki ja ne
jouduttiin vaihtamaan. Korjaaja kertoi, että optikko oli tehnyt virheen koska oli säätänyt silmälaseja ilman
työkaluja. Saranat olivat vääntyneet väärässä käsittelyssä rikki. Siksi en nyt valinnutkaan Instrumentariumia
vaan Nissenin. Seuraavan kerran menen toiseen optikkoliikeketjuun.

Kuluipahan vajaa vuosi. Silikoninen nenäkappale meni rikki. Silikoniosa kuoriutui irti. Se oli haljennyt eikä
enää pysynyt kiinni. Oletettavasti väärä työtapa oli sen rikkonut. Voisi olettaa silikonisen nenätuen kyllä
kestävän kauemmin kuin vajaan vuoden siistiä käyttöä.

En kuitenkaan enää halunnun mennä kyseiselle Nissenille joten valitsin optikkoliikkeen josta olen aiemminkin
saanut erinomaista palvelua. Siellä nuori naisoptikko etsi sopivat nenätuet, tällä kertaa kovamuoviset ja asensi
ne kädenkäänteessä paikoilleen oikeaan kulmaan ja täsmälleen sopien nenälleni.