Vertailussa LIDLin ja Bilteman polkupyörän pumput. Finnbullet lisätty tarkasteluun. Ja vielä yksi: Blackburn.

LIDL jalkailmapumppu

Bilteman halpa mittarilla varustettu pumppu

Finnbullet pumppu

Blackburn







LIDLin jalkailmapumppu 7,99 euroa

Ostin LIDListä paketin mukaan aika kivannäköisen polkupyörän "jalkailmapumpun", joka tosin on käsikäyttöinen,
mutta sitä pidetään jalan alla pumpatessa. Pumppu on tehty suurimmaksi osaksi alumiinista joten se on kevyt.
Turhankin kevyt eikä ainakaan itsekseen pysy kovinkaan hyvin pystyssä. Etenkin kun pohjalaatta on kapea.
Pumpun työnlaatu on varsin kehno, jopa erittäinkin huono eikä suunnittelukaan ole oikein onnistunut.





Pumppu on toteutettu tavallisuudesta poikkeavasti niin, että kahva on kiinni putkessa ja mäntä jalkatuessa.
Näin ollen putki on se jota liikutetaan ylös ja alas. Tämä ratkaisu on huono sillä etenkin paljailla jaloilla voi
olla suuri vaara joutua putken pään ja jalkatuen väliin joka voi aiheutta kivuliaan vamman jalkaan. Pumpulla
pumpattatessa liikutetaan putkea alaspäin varsin nopeasti ja jopa koko vartalon painolla joten voimaa on paljon.

En voi suositella tätä pumppua käytettäväksi paljasjaloin eikä avonaisilla kengillä puristumisvaaran vuoksi!
Pumppu ei siksi ole hyvä etenkään lasten käytössä vaikka sitä mainostetaankin lasten lelujen täyttämiseen.

Jalkatuki on pelkkä lanka joka käännetään ulos ja jolla on tarkoitus pitää pumppua pystyssä pumppaamisen
aikana. Se ei ole hyvä ratkaisu koska tuki pääsee kääntymään vaakatason yli jolloin se ei tue pumppua kunnolla.



Pumpun ohje kertoo, että liikkuvat osat on rasvattava säännöllisesti. Tämä koskee lähinnä mäntää. Avasin
pumpun ja totesin, että mäntä on hieman erikoinen ratkaisu eikä noudattele vanhaa, hyväksi koettua
"kumikuppi"ratkaisua vaan on toteutettu kahdella O-renkaalla. O-renkaat ovat aika isot koloihinsa mikä
vaikeuttaa männän saamista takaisin putken sisälle. Tehtaalla mäntä olikin työnnetty huolimattomasti sisälle
ja alempi O-rengas oli rikkoutunut kahdesta kohdasta jättäen palkeenkielen. Tämä ei povaa kyseiselle
O-renkaalle pitkää ikää. Ongelmaa todennäköisesti tulee korkean paineen saavuttamisessa ja männän
liikkumisen tahmeutumisena kun kumia joutuu männän ja putken väliin.

Kahva on kiinni putkessa ruuvilla. Ruuvi on riittävän paksu mutta jäänyt varsin lyhyeksi eikä mene syvällä
oleviin kierteisiin kuin hiukkasen vajaat kaksi kierrosta. Olisi suotavaa, että ruuvi menisi useampia kierroksia
koska aikaa myösten kierteet kuluvat etenkin jos kahvaa irrotetaan usein säilytystä varten. Ruuvi on hieman
hankala saada kierteille joten sekin lisää kierteiden alkupään vaurioitumisen vaaraa. Kun sekä ruuvin että
mutterin kierteet kuluvat alkuosastaan, kahvaa ei ehkä jossain vaiheessa saa enää pysymään kunnolla kiinni.



Putken viimeistely ei anna aihetta hurraamiseen.



Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin. Letku on mahdollista helposti lyhentää jos se murtuu pumpun kiinnityskohdasta.



Suutin on erikoinen ja siinä on oma kolonsa sekä autonventtiilille että Dunlop/Presta -venttiileille. Keksintö vaikuttaa
toimivan vaikka tekeekin päästä kolhon kokoisen. Miten sisällä oleva venttiililäppä toimii aikaa myöten, jää nähtäväksi.

Venttiilin lukitus toimii totutusta poiketen nurinpäin. Normaalisti liitin puristuu kiinni kun vipua käännetään alaspäin
mutta tässä kiristys toimii toisin päin. Tämä ei ole hyvä ratkaisu koska pää pyrkii nousemaan vipua käännettäessä.
Lisäksi toiseen suuntaan toimiviin tottuneella tämä ratkaisu varmasti tekee hiukan kiusaa kun on aiemmin tottunut
lukitsemaan pään toiseen suuntaan vipua kääntämällä. Tein sellaisen huomion, että tämä toisinpäin toimiva tapa
on ilmeisesti nykyaikana yleistynyt koska alempana olevaan Bilteman pumppuun polkupyörähuollosta ostamani
varaosaliitin toimi myös näin päin. Se liitin on paremmin muotoiltu, kevyempi käyttää ja muutenkin toimivampi.
Hintaa tosin oli 5 euroa joten se tekisi liki 2/3 tämän LIDLin pumpun hinnastakin... Että sellasta.



Polkupyörissä käytetään yleisesti kolmenlaisia venttiilejä. Yleisin lienee Dunlop-venttiili jota nimitetään myös
pikaventtiiliksi (LIDLin pakkauksessa "Blitz"). Se on ollut käytössä vuosikymmeniä ja alunperin se oli varustettu
venttiilikumilla ja oli erittäin hankala pumpata kunnes tuli helpotuksena pikaventtiili 60-luvulla.. Autonrengasventtiili
on hyvä siksi, että huoltoasemilla voi tarkastaa paineet ja täyttää renkaat. Tämäkin palvelu taitaa olla siirtymässä
valitettevasti maksulliseksi. Kyseistä venttiiliä kutsutaan myös Schrader -venttiiliksi. Nykyisin kapearenkaisissa
fillareissa käytetään Presta-venttiiliä joka on erityisesti suunniteltu polkupyörään ja "oikeiden fillaristien" suosiossa.



Painemittari on selkeä ja siistin näköinen mutta ulotuu aika machomaisesti 16 bariin saakka. Osoittaa sen, että
mittari ei ole tarkoitettu tällaiseen pumppuun. Lukematarkkuuskin huononee kun asteikkoa on kaksinkertaisesti.
Tämän pumpun maksimipaineeksi kerrotaan 8 baaria mikä riittää yleisimpiin polkupyörän renkaan paineisiin.
Testissä sain pumpattua pumpun oman mittarin mukaan 7 bariin saakka. Vertasin mittaria LIDLin digitaaliseen
painemittariin jonka olen todennyt näyttävän kohtalaisen tarkasti, ja pumpun mittarin näyttäessä 4 bar näytti
vertailumittari 3,7 bar. Eli fillarikäyttöön suurinpiirtein riittävä tarkkuus ainakin tuolla keskivertopyöräilijälle tärkeällä
noin. 4 barin kohdalla. Mittarin käyttöohjeessa varoitetaan luottamasta mittariin autorenkaita täytettäessä.



Pumppua ei ole aivan viimeiseen saakka pohdittu koska mittari säilytysasentoon käännettynä
se ei painu kunnolla putkea vasten. Tällä tuskin on käytännössä paljonkaan merkitystä.








Bilteman halvempi mittaripumppu 4,49 euroa

Bilteman pumppu on huomattavan edullinen verrattuna LIDLin pumppuun. On se kyllä aika ruma
mutta on toiminut parisen vuotta ihan hyvin ja käyttö on helppoa ja ergonomisesti asiallista. Pumpun
jalkatuki on asiallinen ja se lukittuu hyvään asentoon jotta jalalla saa tuetuksi pumppua paljon paremmin
kuin LIDLin pumpun tapauksessa. Jalusta on rautaa ja painava joka auttaa pitämään pumpun pystyssä
sinä aikana kun letkua kiinnittää venttiiliin.

Bilteman pumpun kahva on hyvin kiinni ja siinä on myös lukitusmutteri.



Pumpun mäntä on perinteiseen tapaan varustettu laajenevalla kumikupilla joka on toiminut nämä pari vuotta moitteetta.



Mittari on selkeä ulottuen pumpun luvattuun maksimipaineeseen eli 10 baariin. Tässä mittari on siis paremmin
mitoitettu pumpun ominaisuuksiin kuin LIDLin pumpussa. Lisäksi Bilteman pumpussa on normaalipyöräilijälle
tärkeä alue 3,5 - 4,5 bar merkitty vihreällä mikä helpottaa pumppaamista huomattavasti kun ei tarvitse skaalaa
tihrustaa vaan pumppaa sopivaan kohtaan vihreää aluetta.



Jalkatuki on hyvin suunniteltu ja pumpun alaosan rakenne estää jalkatukea kääntymästä yli vaakatason.



Alla olevassa kuvassa vertailun vuoksi alempana LIDLin pumpun liitin ja ylempänä Bilteman pumpun liitin.
Bilteman liitin on huomattavasti helpompi saada pinnojen väliin työnnettyä kuin kolho yhdistelmäsuutin.
Lisäksi kuvissa näkyy liittimien lukitusasento joka Bilteman pumpussa on selkeästi parempi.



Koska perheessämme on sekä autonrengasventtiileillä että Dunlopventtiileillä varustettuja fillareita olen tehnyt
Bilteman pumppua varten sovitusosan jonka toisessa päässä on Dunlopventtiiliin sopiva kierre ja toiseen päähän
olen laittanut sovitusosan jotta sen saisi kiinni pumppuun. Letkunpätkä kuuluu käsipumppuun jonka kahvan
sisällä on pumppuun ruuvattava väliletku Dunlopventtiilille. Suosittelen metallista kierreosaa. Muoviset menevät
helposti huonoksi koska muovimateriaali on niissä yleensä aika pehmeää.



Kun yritin mitata Bilteman pumpun mittarin tarkkuuta, ei hommasta tullut mitään kun ilma tuli jostain välistä ulos.
Epäilin ensin tietysti liittimiä mutta ne vaikuttivat olevan kunnossa. Viimein huomasin, että Bilteman pumpun letku
oli haljennut liittimen juuresta. Päättelin ensin sen johtuvan kovasta käytöstä ja lyhensin letkua sekä kiinnitin sen
letkuklemmarilla suuttimeen takaisin. Ei pitänyt. Sitten huomasin, että letku oli täysin haperoa ja se mureni ihan
kappaleiksi käsissä. Olisiko kumiletkun päällä oleva kangas sisältänyt jotain sellaista kemikaalia joka olisi letkun
haperruttanut? Tai sitten letku vaan on jotain ikivanhaa tai huonolaatuista.

Oli jo tarkoitus kehua Bilteman pumppu hintansa nähden erinomaiseksi mutta tuo letkun hajomainen kyllä teki
siitä kehumisesta turhaa. Pumppu on palvellut erinomaisesti ja letkun hajoaminen oli yllätys. Jos jostain saisi
kunnollisen suuttimen ja letkun, joka sopisi pumpun kierteisiin, olisi pumppu vielä ihan käyttökelpoinen. Bilteman
pumpun suutin on alkanut vuotaa muoviosan ja kumiosan välistä joten päätin etsiä uuden liittimen. Letku on
mahdollista vaihtaa kunhan ensin irrottaa vanhna letkun. Sopiva letku on vaikkapa sisähalkaisijaltaan 4 mm
polttoaineletku joka kestä painetta ja pysyy sellaisenaankin jollain tavalla kiinni hätätilassa jopa klemmareittakin.



Kävin siis Honkkarista ostamassa sisähalkaisijaltaan metrin verran 4 mm poltoaineletkua joka maksoi 4,50 euroa
ja polkupyöräkorjaamosta paremman venttiililiittimen 5 eurolla jonka jälkeen Bilteman pumppukin oli iskussaan.
Painemittari näyttää ainakin tässä yksilössä valehtelevan aika paljon. Mittari näyttää 0,7 bar liian vähän.
Laiton pumppuun asiasta kertovan tarran jonka päälle läpinäkyvää pakkausteippiä suojamaan tarraa lialta.

Mutteri letkun päällä toimittaa letkuklemmarin virkaa kunnes löydän sopivan jousen tai kiristimen tilalle.






Finnbullet 13,90 euroa

Seuraava pumpunostoyritys oli Hong Kongin valikoissa ollut ihan lupaavan näköinen FINNBULLET pumppu.
Ainoa joka hieman ihmetytti, oli painemittarin sijoitus pumpun mäntäakselin päähän kädensisjan keskelle.
Siinä vaiheessa en lainkaan huomannut, että letku lähti samasta kompleksista kahvan ja mittarin kyljestä.
Olin vaan kiinnittämnyt huomiota varsin pitkään letkuun jonka katsoin positiiviseksi seikaksi. Kotona sitten
ihmetykseni oli suuri kun huomsin, että letku liikkuu pumppukahvan mukana eli se selitti tavallisuudesta
pitemmän letkun. Ei ollut tullut lainkaan mieleeni, että joku olisi voinut kontruoida pumpun jonka letku tulisi
liikkuvasta osasta. Se haittaa pumppaamista eikä tee hyvää letkulle. Mielestäni hyvin epäonnistunut ratkaisu.

Finnbulletin kahva on varsin pieni ainakin täysikasvuisen miehen pulleille nakkikourille. Saisi olla isompi kahva
vaikka kyllä tälläkin laitetta käyttää mutta ei ihan sopivalta käsiin tunnu. Junioreille ja naisille varmaan ihan sopiva.
Jalkatuki on hyvä ja riittävä iso pitääkseen pumpun hyvin yksinkin pystyssä. Käy sekä oikea- että vasenjalkaiselle.



Hinta oli 13,90 e eli aika kallis verrattuna muihin halpispumppuihin mikä sai odotamaan noita kahta parempaa.



Liitin on samanlainen kuin LIDLin pumpussakin eli käy sekä autonrengas- että presta/dunlop-pikaventtiileille.



Kun testasin pumppua, se ei tuntunut pitävän painetta vaan mittarin näyttämä pieneni koko ajan jos pumppaamisen
lopetti. Mittari näytti hyvin tarkasti samaa mitä digitaalinen vertailumittarikin joten se oli ihan positiivista ainakin
tässä yksilössä. Paineen katoamisen syy löytyi painemittarikotelon sivusta. Sieltä kuului selvää sihinää joka paljasti
vuotokohdan. Kotelon sivussa on jostain ihmeen syystä reikä joka oli tukittu muovisella tulpalla. Tämä tulppa ei pitänyt
painetta vaan laski ilmaa ohitse. Minule ei selvinnyt miksi kyseinen reikä on olemassa. Tulppa irtosi varsin helposti.
Ehkä pumpusta on olemasa jokin toinen versio jossa reikää tarvitaan.



Letkun kiinnitys koteloon ei sekään ollut mennyt tehtaalla ihan nappiin. Väärästä asennustavasta johtuen tiiviste
oli rikkoutunut. Tiiviste on joko laitettu ensin reikään ja sitten työnnetty letku kiinni tai tiiviste on ollut ensin täysin
oikeaoppisesti letkun liittimen päällä mutta asennusvaiheessa letkua ei ole pidetty kunnolla paikoillaan vaan se on
tullut hieman ulospäin ja kiristettäessä mutteria tiiviste on jäänyt reunan väliin. Ilmaa tiiviste tuntui pitävän mutta
aikaa myöten tiiviste voi rikkoutua pahemmin ja alkaa vuotaa.

Tiiviste tulee laittaa ensin letkun päällä olevaan liittimen olakkeeseen ja tämä sitten työntää reikään pitäen letkua
paikoillaan samalla kun kiinnitysmutteria kierretään kiinni.



Mäntä on samantyyppinen kuin LIDLin pumpussakin eli varustettu suhteessa aika isokokoisella O-renkaalla jota
on vaikea saada putkeen kunnolla sisälle. O-renkaita Finnbulletissa on vain yksi.






Blackburn TPS-2 25,00 euroa

Palautin Lidlin pumpun myymälään. Siellä ei ollut enää jäljellä kyseisiä pumppuja joten vaihto ei onnistunut.
Ajattelin, että pumppua voisi tiettyä varovaisuutta (kengät jalassa) edellyttäen käyttää kunhan löytäisi ehjän
pumpun. Ajoin sitten Tuusulan Lildille jos siellä olisi pumppua. Ajellessani päätin ensin käydä Tuusulassa
Suomen Polkupyörätukun myymälässä katsomassa millaisia pumppuja siellä olisi tarjolla. Myyjä kehui
heidän Blackburn TPS-2 pumppuaan maasta taivaisiin ja totesi: "Tämä on niin hyvä pumppu, että toivoisi
renkaiden vähän vuotavan". Sen verran hyvä myyntipuhe, että päätin ostaa pumpun saatesanoilla, että tulen
takaisin jos ei ole hyvä. Totesin kyllä senkin, että tulen ehkä takaisin siinäkin tapauksessa, että se on hyvä. :-)



Mäntä on rakenteeltaan samanlainen kuin muissakin pumpuissa Bilteman pumppua lukuunottamatta, eli
varustettu O-renkaalla. Blackburnissa mäntä on lukittu mutterilla mikä antaa kuvan luotettavasta rakenteesta.



Blackburnin mittari näytti aivan samoja lukemia vertailumittarin kanssa sekä 2 bar että 4 bar paineella.

Tuoteselosteessa kerrotaan, että maksimipaine on 140 psi eli 9,75 bar.



Pumpun sylinterin kansi on kiinni kahdella lyhyellä peltiruuvilla joista toisen vastakierteet olivat huonot ja ruuvit
myös hiukan ruosteessa. Muu osa pumpusta näytti asialliselta joten ruuvit ovat ehkä ruostuneet kosteassa varastossa.



Jalusta on paksupeltisenä hyvä ja koko pumppu painaa sen verran, että se pysyy tukevasti pystyssä.



Suutin on yhdistelmäsuutin joka käy autonrengasventtiileille ja sekä presta- että pikaventtiileille. Tuntui toimivan.
Tässä lukitusvipu toimii totutusti niin päin, että se kiristää alas painettaessa. Vipu on isona helppokäyttöinen.



Mukana olevassa lapussa on käyttöohjeet englanniksi, ranskaksi ja saksaksi mutta pumppu on sen verran
selvä käyttää ettei suomen- ja ruotsinkieleistä käyttöohjetta ehkä tarvita.



Pohjalevy näyttäisi olevan kiinni vain neljällä pienellä muovikynmnellä mutta tuntui tukevalta. Voi olla, että
kiinnitys on tehty niiden lisäksi jollain muullakin tavalla. Pojhjassa oleva lisälevy viittaa hyvään rakenteeseen.
Sillä on ilmeisestikin tarkoitus tukea pohjaa pumpattaessa, ettei mäntä tule kurkkimaan.

Olen merkinnyt pohjaan ostopäivämäärän ja -paikan sekä suojannut tekstin läpinäkyvällä pakkausteipillä.

Tuotteen lapussa kerrotaan, että sillä on "Lifetime warranty" eli elinikäinen takuu. Suomessa ei sellaista
käsitettä jostain syystä tunneta mutta todennäköisesti siihen voi jollain tavalla vedota vikatilanteessa.