Jokaisella itseään kunníoittavalla teinillä oli edes jonkinlainen autoradio- tai soitin.
Kuvia Radiokauppias-lehdestä vuodelta 1971. Klikkaa kuvia isommaksi.
ASA Car-Ula oli Saloran Ulamaticin ohella Suomen suosituimpia autoradioita.
Varmatoiminen ja yksinkertainen. Mitä nyt ASA:n asteikkonaru hyytyi pakkasessa.
Salorassa oli kolme esivalntapaikka joka riittikin. Asemia kun ei ollut ULA:lla sen enempää.
Yleisohjelma, rinnakkaisohjelma ja ruåtsalainen ohjelma.
Alla olevassa autossa on voinut kyllä olla jokin vähän hienompikin radio. Sitä kun ei kuvassa näy.
Phlipsillä oli C-kasettimankkoja autoon mutta niin alkoi olla myös japseilla.
Philips kehitteli (taas) mielikuvituksellisen viritysmekanismin.
Tai jäädä sittemmin unholaan. Korjaajien onneksi?
Stereo tuli autoradioihin jäädäkseen. Vaikka alussa sitä haukuttiin
eikä pidetty autoon lainkaan soveltuvana. Stereokuvasta ei tietoakaan
ja bassotkin kuulemma auton puolesta peittäen musiikin matalat äänet.
Nykyään ne kuuluvat jo toiseen kortteliin. JUMPS-JUMPS-JUMPS-JUMPS...
Koska kuitenkin haluatte tarkemmin tutustua mopon
runkorakenteeseen, olkaatten hyvät ja klikatkaa kuvaa.
60-luvulla oli muotia matkustaa Neukkulaan omalla autolla. Asiasta enemmän 1967
Inturistin julkaisemasta oppaasta Henkilöautomatkat Neuvostoliittoon. Klikkaa kuvaa.
Mitähän jos seuraava saksalainen keksintö olisi jäänyt vakituiseen käyttöön?
Voisi saada aikaan rauhallisempaa ajoa kun pelkää tankohyökkäystä. :-)
Kylmäkäynnistys oli jo silloin melkoinen ongelma päätellen niistä keksinnöistä joita tehtiin.
Itse asiassa ei välttämättä huonoja ideoita nykypäiväänkään siirrettyinä.
Muistan kun faijan kanssa 60-luvulla luulimme, että vastapäätä asuva kuorma-atutoilija nousi joka yö starttaamaan
autojaan jotta aamulla lähtee liikkeelle. Olisikohan kaverilla kuitenkin ollut tuolainen automaattikäynnistin?
Faija sitten nousi kerran tai pari yössä käyttämään kuplavolkkaria kunnes hankki öljynpohjanlämmittimen.
Tosin oli talvetkin silloin erilaisia. Tuollainen 40 astetta pakkasta Etelä-Suomerssa ei ollut mikään ihme.
Tuollainen alla esitelty spriilämmitin auton etupuskurissa voisi olla komea.
Oli jo siihen aikaan moottoriveden lämmittimiäkin mutta niitä pidettiin tehottomina. Huomio kiinnittyy
vesiletkulämmittimen sähköliitäntään, joka on aivan tavallinen sen ajan sähkölevyissä käytetty
avonainen kuivan tilan liitin. Ei taitaisi tänä päivänä ihan mennä läpi.
Seuraava lämppäri auton moottorin alla voisi olla hieman kyseenalainen viritelmä nykyaikana.
Ilmeisesti 50-luvulla ei vielä osattu varautua...
Tienvarsikamera on jo vanha keksintö. Tuossa on se hyvä puoli ettei
niitä voi laittaa GPS-navigaattorin muistiin koska vaihtavat paikkaa.
Mihin kummaan tämäkin keksintö katosi? Kuulostaa varsin hyvältä.
Vihreä väri kun vielä rauhoittaakin.
Tuubiharjoja meni varmaan hyvin kaupaksi tämän jälkeen.
Mitäs mieltä? 40 A genis joka painaa 30 kiloa.
Neukuissakin testattiin tuolloin autoja koeajamalla niitä kunnolla.
VR sai atomilamppuja. Miksei autoilijoille tarjottu samaa mahdollisuutta?
Melkoinen energiansäästö jos ei tarvitsisi sähköä jauhaa lamppuja varten.
Nykyään tosin joka toisessa taskulampussa on kryptonpolttimo...
Kotimainen auto oli vielä tapeetilla. Monellakin taholla.
Alla on esimerkki vuoden 1956 Skodan työkaluista.
Ovat sittemmin karsineet etenkin länsiautoissa.
Toisaalta nykyaikana ei taida paljon sellaista autossa
ollakaan jota voisi itse korjata. :-/
Klikkaa kuvaa jos haluat isomman (koko 2,1 M).
Alla raittiustodistuskaavake vuodelta 1951.
Klikkaamalla saat isomman, printattavan version.
Muutama ohje Autokoululaisen oppaasta 1951.
Jottei nykypolvi unohtaisi kuinka helppoa heillä on.
Klikaten isommiksi.
Joitain skannauksia Suomen Kuvalehdestä vuodelta 1928.
Vuoden 1921 Tiede ja Elämä -lehdessä oli ertikkeli amerikkalaissta automobiiliteollisuudesta.
Klikkaamalla saat luettavaksesi koko jutun.
Ajatelkaahan jos nykyauton kaikki sähköjohdot tulisi uusia kerran vuodessa.
Sumutorvi autossa. Miltähän kaupunki kuulostaisi sumuisella ilmalla?
Näköjään ajonestolaitteistoa löytyi jo tuohon aikaan.
Ja tässäpä hieno keksintö. Ilmalla toimiva starttimoottori.
Ei tarvinnut veivata. Klikkaa koko juttu auki.
Meikäläinen osti joskus 70-luvulla sytytystulpan tilalle ruuvattavan läpinäkyvän systeemin, jotta
pääsisi näkemään palotilassa olevan kipunan värin. Miksei allaolevan kaltaisia hienoja tulppia
enää tehdä? Olisihan makeen näköinen vempain kun haluaa kavereille vähän näyttää konehuonetta.
Huomatkaa kuinka uutta vuonna 1913 sähkökäynnistys oli.
Olen ajatellut traikin hankkimista. Tuossahan sellainen olisi.
Minä kun luulin yksipyörän olevan uudempi keksintö.