Nokian akun aitouden selvitys
Nyt on 4.2.2010 eikä vieläkään ole mitään Nokialta kuulunut vaikka asia on heidän käsittelyssään!
Tämä alkoi heinäkuussa 2009. Ostin eräästä Huutonetissä toimivasta pikkuliikkeestä Nokia-puhelimeeni akun. Alempana kuvia (klikkaamalla isommiksi) joissa on puhelimeni alkuperäinen akku ja kyseinen uusi akku. Hologrammi on huomatavasti suttuisempi. Myös painojälki on huonompaa ja peitelevy huonosti kiinni. Peitelevyn takana on ilmeisesti tehtaan testauskontaktit. Myös liittimet eroavat selkeästi eivätkä mielestäni ole kullattuja vaan sen näköisiksi tehtyjä. Voiko asia olla niin, että Nokian akkujen laatu vaihtelee näin paljon? Jos ostaa alkuperäisen Nokia-akun, onko mahdollista saada akku joka ei ole yhtä huolellista työtä, johon yleensä on tottunut? Pääasia on tietysti, että akku toimii ja on turvallinen. Koska markkinoilla on hyvinkin tehtyjä väärennöksiä, olisiko niin, että Nokia on luovuttanut asiassa eikä halua enää tehdä mitään akkujen aitouden varmistamiseksi vaan hyväksyy tilanteen ja jos tällainen väärennös räjähtää, Nokia voi pestä kätensä todistamalla ettei kyseessä ollut aito Nokian akku vaan väärennös. Selkeästi Nokian sivuilla annettu ohje ei ole riittävä koska hyvissä väärennöksissä hologrammi voi vaikutaa aidolta. Nokia luopui pari vuotta sitten akkujen aitouden todistavasta raaputuspinnasta mitä ilmeisimmin kustannussyistä. Miksi näin? Miksi ollaan menty huonompaan suuntaan vaikka väärenökset ovat yhä taitavampia? Mielestäni ostajalla pitäisi olla parempi varmuus ostamansa akun aitoudesta. Jos asiakas haluaa varmistua akun aitoudesta, se on tällä hetkellä erittäin vaikeaa. Lähes mahdotonta.
Ylempänä uusi, alempana puhelimen alkuperäinen akku.
Perjantai 10.7.2009 Kävin Nokian antamien ohjeiden mukaisesti näyttämässä akkua kolmessa eri Nokian valtuuttamassa liikkeessä. Ensimmäisessä liikkeessä sanottiin, että akku on aito Nokian akku koska siinä on hologrammikin. Toisessa liikkeessä eivät uskaltaneet ottaa kantaa vaan kertoivat, että minun tulisi viedä akku Nokiahuoltoon jossa he osaavat varmuudella todeta akun aitouden. Siellä myyjä katsoi akkua ja totesi, että se on aito Nokian akku katsoen tarkkaan hologrammia. Kun epäilin asiaa, hän pyysi huoltomiehen paikalle joka niinikään sanoi, että "aidolta vaikuttaa". Hän ei osannut sanoa 100 % varmuudella akun aitoudesta mitään mutta oli sitä mieltä, että sitä olisi turvalista käyttää. Kun kerroin, että Nokian sivuilla on ohje siitä miten akun hologrammia tarkastellaan, he eivät olleet kuulleetkaan tällaisesta ohjeesta. Kun kysyin raaputuspinnan alla olevista numeroista, joita tässä akussa ei ole, he eivät osanneet vastata mutta vertasivat heillä myynnissä olevaan akkuun jossa raaputuspinta oli. Siinä hologrammin pisteet myös vaihtuivat normaalisti. Käsittääkseni raaputuspinnan allaolevaa numerosarjaa vertaamalla pitäisi akun aitous viimeistään varmistua. Miksi Nokian ensimmäisen luokan huoltoliike ei tiedä mitään tästä tarkistusmenetelmästä? Kertoivat minulle, että Nokia ei ole lainkaan informoinut heitä akun aitouden tarkistamistavoista. Olin ottanut yhteyttä Nokian sivuilla olevaan sähköpostiosoitteeseen brandprotection@nokia.com mutten ole toistaiseksi saanut sieltä vastausta. Nyt olen lähettänyt kyseiseen osoitteeseen ainakin kaksi suomen- ja kaksi englanninkielistä sähköpostia. Kukaan ei ole tähän päivään mennessä (maanantai-ilta 20.7.2009) sieltä vastannut. Seuraavaksi soitin Nokian asiakaspalveluun 0303 8286 jossa kerrottiin, että jos akussa on ylipäätään hologrammi ja siitä löytyvät kyseiset vaihtuvat neljä pistettä ja yhteen liittyvät kädet, akku on aito Nokian akku. Eivät osanneet sanoa mitään siitä, onko hologrammitarroissa laatuheittoja. Vanhassa akussa on raaputettava tarkistusnumero mutta uusissa akuissa sitä ei ole. Nokia lopetti tarkistusnumeroiden käytön pari vuotta sitten. Maanantai 13.7.2009 klo 10.30
Otin toistamiseen yhteyttä maksulliseen Nokian asiakaspalveluun
0303 8286 Avoinna arkisin 9-21,
puhelun hinta lankapuhelimesta soitettaessa 0,0821 EUR/puhelu + 0,032 EUR/min.
Matkapuhelimesta soitettaessa 0,19 EUR/min.
Tälläkään kertaa asia ei sen kummemmin selvinnyt. Kun pyysin asiakaspalvelun
esimiestä ottamaan yhteyttä, minulle kerrottiin ettei se onnistu. Asiakaspalvelu
ei osannut kertoa hologrammista tälläkään kertaa sen enempää ja pyysi vain luottamaan
Nokian huollon minulle antamaan tietoon. Kun kysyin, miten saan yhteyden Nokiaan,
kun sähköpostiosoite brandprotection@nokia.com
ei ole vastannut, minulle kerrottin,
että löydän reklamaatio-osaston palautelomakkeen "yhteystiedot" -osiosta. Kun menin
sivulle, en sellaista kuitenkaan löytänyt johon asiakaspalvelija sanoi, ettei siellä olekaan
kyseistä lomaketta vaan hän yhdistää puhelun reklamaatio-osastolle. Siinä useita minuutteja
kuunneltuani jazzia joka valitettavasti keskeytyi vähän väliä tallenettuun sanomaan
"Olkaa hyvä ja odottakaa... Siirrämme teidät mahdollisimman
nopeasti asiakaspalveluhenkilölle".
Viimein reklamaatio-osastolta vastattiin ja ensimmäiseksi kysyivät puhelinnumeroani
järjestelmäänsä varten. Annoin sen ja kysyin löytyykö tietoja muttei kuulemma mitään ollut.
Outoa sikäli, että juuri hetkeä aikaisemmin asiakaspalvelija kertoi minulle löytäneensä
puhelinnumeroni perusteella perjantaisen puhelun tiedot. Sama tietokanta
kuulemma pitäisi olla. Eli joku taitaa nyt hieman muunnella totuutta. Reklamaatio-osastollakaan ei
osattu kertoa yhtään sen enempää asiasta. Eivät myöskään tienneet kertoa mitään kyseisestä
sähköpostiosoitteesta jonne akkuväärennöksistä pyydetään ilmoittamaan. Kukaan ei ole toistaiseksi
edes kuullutkaan kyseisestä osoitteesta
brandprotection@nokia.com . Ettei vaan olisi
jonkinlainen Ö-mappi johon menevät mailit kaivautuvat jonnekin serverin syövereihin
vain asiakkaiden rauhoittaiseksi. No, reklamaatio-osastolta neuvottiin soittamaan
suoraan pääkonttoriin 071 800 8000 ja pyytämään markkinointi- tai tuotekehitysosastolle.
Soitin ja keskus vastasikin tosi ripeästi. Kun pyysin henkilölle, joka tuntisi Nokian akut hyvin
ja voisi kertoa akkujen aitoudesta, keskus kertoi että heillä on puhelinnumerot ainoastaan
henkilöiden nimien perusteella, eikä osastoille löydy numeroita tai tietoja. No, otti sitten
soittopyynnön jota tässä odottelen. Toivottavasti se osasto jollain tavalla löytyy. Palaan asiaan...
Akku on nyt kännyssä ja uskon Nokian huollon sanomaan siitä, että se on aito akku.
Jos jotain tapahtu niin Nokia siitä sitten vastannee. Mutta kiinnostaisi tietää, onko todellakin Nokian
akuissa suuriakin laatuheittoja sekä akun rakenteen että hologrammien kohdalla?
Tiistai 14.7.2009
Soitin kysyäkseni, onko soittopyyntöni mennyt eteenpäin ja keskus kertoi, että on "Urget" -nimikkeellä
lähetetty Nokia Caren esimiehille. Kaikki menee kuulemma sitä kautta. No odotellaan vielä.
Torstai 16.7.2009
Kävin täyttämässä Nokian sivuilla yhteydenottolomakkeen ja siellä luvattiin, että ottavat yhteyttä 48 kuluessa.
Soitin jälleen kerran Nokia Careen ja tilanne ei sen kummemmin muuten selvinnyt mutta nyt taisi
puhelimessa olla joku hieman viitseliäämpi koska asia eteni sen verran, että sain selvitetyksi, että
ainoa tapa toimittaa akku Nokialle tutkittavaksi on viedä se valtuutettuun Nokian huoltoliikkeeseen
joka sitten toimittaa sen edelleen Nokian keskushuoltoon tarkistettavaksi. Suoraan Nokian "sisälle"
ei siis tunnu millään pääsevän. Ei soittamalla, ei sähköpostitse eikä palautelomakkeella.
Niinpä vein akun Nokia Care huoltoliikkeeseen jossa sain sovittua, että akku toimitetaan maksutta
Nokian keskushuoltoon tarkistettavaksi. Aikaa ei osattu sanoa mutta hyvä, että asia on joka
tapauksessa nyt hoidossa. Palaan asiaan kun saan tietoa.
Tarkempia skannauksia. Vasemmalla ja ylempänä uusi akku ja oikealla ja alempana 100% aito akku.
Tarkemman skannailun ja tarkastelun jälkeen otin kuitenkin akun pois puhelilmesta
noin ihan varmuuden vuoksi ja käytän vanhaa jo hieman virttynyttä akkua. Se on ainakin 100 % varmasti
aito nokialainen akku johon uskallan luottaa kun se on jo 4 vuoitta hyvin palvellut.
Kuten huomataan, 100 % aidossa hologrammissa kuva selkeästi muuttuu skannatessa riippuen siitä, mistä
suunnasta skannerin valo kulloinkin tulee. Skannerin loisteputki on hiemen eri kohdassa kuin
lukupää joten valon ja lukemisen välissä tapahtuu takaisinheijastumista tietyssä kulmassa. Tuossa
vasemmanpuoleisessa, nyt kyseessä olevassa, akussa hologrammi näyttää jokseenkin samalta
riippumata siitä mistä päin valo tulee.
Painojälki on erilainen. Vasemmalla olevassa akussa kuviot ja teksti on tehty eri tavalla kuin oikealla
olevassa, 100% aidossa akussa. Aidossa akussa teksti on laserkaiverrettu mistä johtuen
esimerkiksi R-merkin ympyrä ei ole täysin pyöreä ja NOKIA-nimessä näkee selkeästi laserin
suunnanmuutoksesta johtuvaa päällekkäisyyttä.
Myös viivojen paksuudessa ja selkeydessä on eroja. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota siihen,
että alkuperäisakun viivat ovat tasaisin välein kun taas vasemmalla olevassa akussa ne ovat erilevyisiä
ja epätarkemmin tehtyjä. Alkuperäisessä akussa paksujen viivojen ympärillä on ohut lisäviiva joka
kiertää säännöllisesti kun taas vasemanpuoleisessa akussa viiva on katkonainen eikä sitä useimmissa
kohdissa lainkaan ole.
Itse asiassa aivan ensimmäiseksi ihmettelin kun hologrammissa oli niin selkeästi näkyvissä yksi pyöreä piste
joka on kiinteä. Minulle tuli välittömästi mieleeni, että se olisi siinä aikaansaamassa asiasta sen enempää
tietämättömälle käsityksen siitä, että ne Nokian ohjeessa mainitut pisteet olisivat olemassa. Logon ympärillä
oleva pieni teksti on suurempaa kuin 100 % aidossa mikä myös tuo mieleen sen, että hologrammia tarkasteleva
näkisi paremmin isommat kirjaimet ja erottaisi siinä olevan kirjoitusta. Tai sitten tekniikka ei salli pienempää.
Miksi ihmeessä Nokia painaisi hologrammiin ylimääräisen hämäävän pisteen? Minä vaan kysyn.
Tuskin on mitään syytä moiseen.
Perjantai 21.8.2009
Tänään posti toi sitten kirjeen Nokian huollolta ja mukaan oli laitettu uusi alkuperäinen akku. Mitään selvitystä
akun aitoudesta ei ollut mutta koska lähetteessä lukee : Suoritettu työ:
Nokian alkuperäistarvike vaihdettu.
Uusi akku on erittäin siistiä työtä kaikin puolin. Niin muovin valannan kuin tarrankin suhteen. Peitelevyn alla
olevat kontaktit ovat myös siistit ja reiät pyöreät ja kokonaan auki, kuten alkuperäisissä akuissakin. Tässä akussa
on hologrammin yhteydessä raaputuspinta. Hologrammi ei ole yhtä selkeä kuin vanhemmissa Nokian akuissani
mutta kaikki pisteet ovat löydettävissä. Eli akun aitoutta arvioitaessa pitää tarkastaa hologrammin lisäksi myös
akun muu siisteys. Että valu on hyvää ja säännöllistä ja teksti hyvä ja viivat selkeät, ohuet ja säännölliset.
Tilasin ihan mielenkiinnosta DealExtremestä
akun puhelimeeni. Akku maksoi postikuluineen 1,80 euroa!
Akku on siisimpää työtä kuin tuo väärennökseksi epäilemäni suomalaisesta verkkokaupasta ostettu akku.
Hologrammikin on huomattavasti laadukkaampi muttei yhtä selkeästi kolmiulotteinen kuin 100 % aito Nokia.
Tässä DX:n akussa ei itse akun etiketissä lue Nokiaa mutta hologrammi kyllä antaa sellaisen käsityksen,
että kyseessä olisi aito Nokia-akku. Liittimien kultaus on parempi kuin tuossa epäilemässäni akussa ja
pinta muistuttaa aidon akun kontaktien kultausta. Tässä DX:n akussa kolmen liittimen lisäksi olevia kahta
tarkistusliitintä ei lainkaan ole vaan kotelo on yhtenäinen ja kyseisessä kohdassa on vain pieni syvennys.
Hunajakennokuvio on tyypillinen idän aidon Nokia-akun kuvio.
Tämä ei siis ole aito Nokian akku eikä itse akussa Nokiaa luekaan mutta hologrammi aikaansaa vääjäämättä
käsityksen aitoudesta. Erilaiset jälleenmyyjät varmaan myyvät tätäkin akkua runsaasti alkuperäisakkuna
aivan eri hintaan kuin mitä se DX:stä tilattuna maksaa.
Maailmalla on tapahtunut paljon Nokia-akkujen räjähdyksiä. Useimmat ovat olleet tyyppiä BL-5C, jotka Nokia on yrittänyt poistaa käytöstä.
|