Kävin Vantaan Gigantissa katselemassa erilaisia navigaattoreita. Olin varustatunut kameralla tarkoituksena
kuvata navigaattorien kuvia. Siinä kuvausta tehdessäni eräs nuorehko myyjä tuli viereen ja sanoi minulle, että
Gigantissa valokuvaaminen on kielletty. Siihen vastasin, että siellä on lupa kuvata koska kauppa on julkista
tilaa johon myyjä sanoi ettei Gigantti ole julkinen tila joten kuvaaminen on kielletty. Koska asia ei tuntunut
siitä mihinkään kehittyvän ja myyjä oli edelleen sitä mieltä, että paikka ei ole julkinen tila, pyysin hakemaan
myymälän johtajan paikalle jonka hän sanoikin tekevänsä. Myyjä poistui paikalta ja jatkoin kuvaamista. Sain
kuvaamisen valmiiksi ja odottelin siinä muuta tavaraa katsellen kymmenisen minuuttia ja ihmettelin, missä johtaja
mahtaa viipyä. Myyjä oli tullut takaisin jo hyvän aikaa sitten. Viimein kyselin myyjältä, milloin johtaja on tulossa?
Siihen myyjä kertoi, että tämä ei ole paikalla. Tokaisin siihen hieman harmistuneena, että myyjä olisi voinut käydä
kertomassa sen minulle koska jouduin nyt turhaan odottelemaan häntä. Myyjä tuskin olisi lainkaan kertonut asiaa
minulle ellen olisi sitä kysynyt.
Navigaattori on varmasti hyvä kapistus monessa tilanteessa. Erityisesti silloin kun halutaan kertoa viranomaislle tarkka
sijainti tarvittaessa apua. Navigaattorin antama paikkatieto opastaa avun nopeimmin paikalle. Sen voi kertoa esimerkiksi
puhelimessa. Paras ratkaisu olisi jos paikkatiedon saisi välitettyä sähköisesti hätäpäivystäjälle.
Mutta sitten asiaan. Katselin eri navigaattoreita ja TomTom tuntui ainoalta jonka näppäimet tottelivat kohtalaisen
Siitä painetaan "Aja avun luokse" -nappia. Erittäin selkeää.
Seuraavaksi "Lähin sairaala" joka on järkevästi sijoitettu samaan kohtaan edellisen napin kanssa.
Mutta sitten. Mitä kummaa? "Pejas sjukhus" - "Barnmorskeinstitu..." ihmettelen. Yksi suomenkielinenkin löytyy
"Naistenklinikka". Mutta minä olen mies ja matkaakin on joten mitä tehdä. "Barnmorskeinstitu..." kuulostaa paljon
pätevämmältä paikalta kuin "Pejas sjukhus" joten sinne nyt sitten. Lopputuloksena täysin väärään paikkaan ajaminen.
Garminin napit ovat raskaat painaa mutta se sentään osaa näyttää paikat suomeksi.
Kysyin asiaa TomTomilta. Onpas muuten hankalaa koska ensin täytyy rekisteröityä ennen kuin voi mitään kysyä.
Lupasivat vastauksen seuraavana päivänä mutta kesti hieman pitempään mutta tuli kuitenkin. Vastaus ei
kuitenkaan aivan vastannut siihen kysymykseen jonka olin esittänyt. Vastausmailissa kerrottiin myös, että
voin vastata sähköpostitse mutta se ei kuitenkaan onnistunut vaan maili tuli takaisin. Enkä kyllä ihmettele
sitä koska mailiosoite johon vastaus on menevinään on "TomTom Support Team" do_not_reply@custhelp.com
Yritän uudestaan saada yhteyttä TomTomiin nettisivun kautta.
Perässä sinisellä kirjoitettuun viestiin lähettämäni vastaus:
Ystävällisesti
Matti Käki
Pyysitte äskettäin henkilökohtaista tukea suoratukikeskuksestamme. Alla on yhteenveto pyynnöstänne ja vastauksestamme. Jos tämä asia ei ratkea tyydyttävällä tavalla, voit avata sen uudestaan seuraavan 28 päivän kuluessa. Kiitoksia, että saatoimme olle teille avuksi. Voit päivittää tämän kysymyksen s-postitse vastaamalla tähän viestiin. Koska vastauksesi käsitellään automaattisesti, vastaus on SYÖTETTÄVÄ alla olevaan tilaan. Mihin tahansa muuhun tämän viestin osaan syötetty teksti jää huomiotta. [===> Ole hyvä ja jätä vastauksesi tämän rivin alle <===] [===> Ole hyvä ja jätä vastauksesi tämän rivin ylle <===] Pääset kysymykseesi tukisivuillamme napsauttamalla tätä. Aihe Päivää. Miksi TomTom -navigaattori sekoitaa suomea ja ruotsia kun etsin "A... Keskusteluviestiketju Vastaus (Heidi A. (FI)) 26.01.2009 05:35 PM Hyvä , Kiitämme yhteydenotostanne TomTom asiakaspalveluun. Pahoittelemme viivästynyttä vastaustamme! Syy tähän saattaa löytyä navigaattorin 'nykyisestä sijainnista'. Kun laitatte navigaattorin ensi kertaa päälle, missä maassa navigaattori luuli teidän olevan? Katsoin kuvat, jotka lähetitte, mutta siinä oli ainoastaan kuva suunnitellusta reitistä. Syy, miksi laite ei tunnista olevansa Suomessa saattaa johtua siitä, että laite on sisätiloissa Gigantin kaupassa, joten laite ei välttämättä saa kunnollista GPS signaalia, joka taas johtaa siihen, ettei laite teidä olevansa Suomessa Jos teillä on vielä mahdollisuus tarkistaa tämä, ja jos neuvo ei auttanut, tutkimme asiaa mielellämme lisää. Suomessa olevien navigattoreiden tulisi tunnistaa suomalaiset sairaalat. Ystävällisin Terveisin, Heidi TomTom Asiakaspavleu Voitte vastata sähköposteihimme tällä tavalla: Menkää www.tomtom.com sivuille ja kirjautukaa sisään ”Oma TomTomin sisäänkirjautumissivu” kohdasta ja klikatkaa "Support" ylhäältä harmaasta palkista. Valitkaa "Minun kysymyshistoriani" minkä löydätte oikealla puolella "Oma TomTom" ruudusta. Klikatkaa viimeisintä viestiä sekä "Päivitä kysymys". Kirjoittakaa viestinne ja klikatkaa "Browse" jos haluatte liittää esim. tiedostoja tietokoneelta tai kuittikopion. Viimeiseksi klikatkaa ”Lähetä päivitys kysymykseen”. Tällä tavoin päivitetty kysymys tulee suoraan asiaanne hoitavan asiakaspalveluhenkilön sähköpostilaatikkoon ja asianne käsittely nopeutuu. Automaattivastaus 22.01.2009 08:07 PM Hyvä , Kiitämme yhteydenotostanne TomTom asiakaspalveluun. Pahoittelemme, ettemme ole vastanneet lähettämäänne sähköpostiin, jonka olette lähettäneet 20.01.2009 19:53 Vastaamme teille mahdollisimman pian. Pahoittelut ja kiitos kärsivällisyydestänne! Ystävällisin terveisin TomTom asiakaspalvelu Asiakas (M Kaki) 20.01.2009 07:53 PM Päivää. Miksi TomTom -navigaattori sekoitaa suomea ja ruotsia kun etsin "APUA" -option kautta lähintä sairaalaa? Tämä voi aiheuttaa jopa vaaraa. Tarkemmin asiasta nettisivullani olevissa kuvissa: http://www.mattikaki.fi/kuluttaja/tomtom.htm Automaattivastaus 20.01.2009 07:53 PM Otsikko: Kuinka voin määrittää manuaalisesti TomTom-laitteeseeni Internet-yhteyden? Linkki: http://fi.support.tomtom.com/cgi-bin/tomtom_fi.cfg/php/enduser/popup_adp.php?p_faqid=9142&p_created=1203426040 Otsikko: Miksi en voi soittaa TomTom-laitteestani kun käytän LG KG800 Chocolate -puhelinta? Linkki: http://fi.support.tomtom.com/cgi-bin/tomtom_fi.cfg/php/enduser/popup_adp.php?p_faqid=9267&p_created=1203585653 Otsikko: Kun vastaanotan tekstiviestin matkapuhelimellani, TomTom näyttää viestin "Viestiä ei voida hakea". Linkki: http://fi.support.tomtom.com/cgi-bin/tomtom_fi.cfg/php/enduser/popup_adp.php?p_faqid=9196&p_created=1203500807 Otsikko: Mikä on QuickGPSFix ja kuinka se toimii? Linkki: http://fi.support.tomtom.com/cgi-bin/tomtom_fi.cfg/php/enduser/popup_adp.php?p_faqid=9343&p_created=1203673305 Otsikko: Miksen voi yhdistää TomTom-laitettani Motorola-matkapuhelimeni kanssa? Linkki: http://fi.support.tomtom.com/cgi-bin/tomtom_fi.cfg/php/enduser/popup_adp.php?p_faqid=9167&p_created=1203435970 Kysymyksen viitenro:090120-008876 Korotustaso: 48h fr.time created FI Tuotetaso 1: All-In-One Navigation Tuotetaso 2: TomTom GO 720 Luokkataso 1: PLUS-palvelut Luokkataso 2: Kiinnostavat paikat Luontipäiväys: 20.01.2009 07:53 PM Päivitetty viimeksi: 26.01.2009 05:35 PM Tila: Ratkaistu App version: Operating system PC: