LIDL myy "älykästä" akkulaturia joka lataa AA tai AAA -akkuja. Jokaista akkua tarkkaillaan erikseen, joten laturilla voi ladata myös parittoman määrän akkuja. Laturin ulkonäkö on mielestäni hieman halvan ja lelun oloinen mutta jos se ei häiritse niin... Hassua on se, että käyttöohje kertoo maahantuojan olevan Saksassa. Laturissa on pohjassa tuuletin, joka jäähdyttää laturia ja akkuja. Koska se lataa akkua yli tunnin, ei mielestäni tuuletinta ehkä olisi tarvittu. Eihän se pahaakaan tee mutta voisi olettaa, että tuuletin on asennettu jäähdyttämään liian tiukalle mitoitettua elektroniikkaa. Akut eivät käyttöohjeen varoituksista huolimatta hirveästi kuumennet. Esimerkiksi VARTA 15 minuutin laturissa tuuletin tarvitaan koska akut kuumenevat todella kuumiksi tuulettimesta huolimatta. Siinä ladataankin nelinkertaisella virralla akun kapasiteettiin verrattuna. Laturin käyttöohje kertoo, että laturilla saa ladata ainosataan tietyn minimikapasiteetin omaavia akkuja joka on erittäin suuri puute. Akkujen on oltava ampeerituntimäärältään vähintään seuraavat: NiMH AA 2300 mAh AAA 800 mAh NiCd AA 800 mAh AAA 300 mAh Koska markkinoilla on edelleenkin huomattavasti pienempikapasiteettisempia akkuja ja ihmisillä on myös vanhoja akkuja, ovat kyseiset rajoitukset melkoinen puute. Ohje kertoo myös ettei laturilla pidä ladata muita, kuin pikaladattavia akkuja. Kuitenkaan mukana tulevissa akuissa ei ole minkäänlaista merkintää pikalatausominaisuudesta. Nykyaikaisia NiMH-akkuja voi kyllä aika hyvin pikaladata ilman suurempia ongelmia. Akun kestoikä lyhenee kun sitä ladataan suositusta suuremmalla virralla. Laturi latasi mukana tulleita 8 akkua ihan hyvin ja kaikki akut täyttyivät varsin tarkasti saamaan varaustilaan, joten laturi näyttäisi toimivan. Kokeilin myös useita vanhempia akkuja ja nekin tuntuivat latauvan kahta poikkeusta lukuunottamatta ongelmitta ja jokseenkin samaan varaustilaan. Laturissa on kytkin, jolla valitaan NiCd ja NiMH:n väliltä mikä on nykyään jo aika vanhanaikainen vaatimus ja omalta osaltaan selittää laturin edullista hintaa. Kytkin voi helposti jäädä väärään asentoon ja on nykytekniikalla aivan turha vipstaaki. Ongelmia tuli kun joukossa oli kaksi toisista akuista poikkeavasti käyttätyvää akkua. Toinen oli TRONICin oma akku ja toinen VARTAn akku. Kummankin kohdalla laturi ilmoitti, että akut ovat täynnä vaikka toinen oli lähes kokonaan tyhjä ja toinen suurinpiirtein puolillaan. Tarkempi tutkiskelu kertoi, että laturi nostaa siihen laitetun akun napajännitettä jaksottain ja näissä kahdessa akussa jännite pääsi nousemaan normaalia ylemmäs. TRONICissa noin 2,30 volttiin ja VARTAssa 1,75 volttiin. Laturi kuvitteli tästä, että akut ovat täynnä. Laturi ei ilmoittanut näiden akkujen kohdalla virhettä, jonka ilmoituksen sen olisi pitänyt kertoa, ellei suostu akkuja lataamaan tai on muuten ymmällään Kyseiset akut latautuivat toisella laturilla täysin normaalisti. Ilmeisesti TRONIC KH971 ei ole riittävän älykäs jotta se osaisi tutkia akkua riittävästi todetakseen sen poikkeavan spekseistä. Toinen laturi latasi akut normaalisti, enkä tiedä miksi niiden kennojännite nousi kovin ylös. Laturi näyttää toimivan uusilla ja kunnollisilla akuilla hyvin mutta vanhempien ja spekseistä riittävästi eroavien akkujen kanssa se ei ehkä osaa toimia oikein. Näin ollen en uskalla suositella KH971 laturia sellaiselle, joka ei erikseen tarkkaile akkujen varausta mittaamalla. Laturissa on lämpötunnistimet, mutta ne on asennettu ainoastaan AA-akkujen pitimien taakse. Ne eivät siis mittaa AAA-akkujen kuumenemista ainakaan kovin nopeasti, koska välimatkaa on paljon. Lisäksi lämpötila-anturit on kiinnitetty erittäin kyseenalaisella menetelmällä eli suoraan juottamalla koskettimen ja printin välille. Kun akkua laitetaan laturiin, se siirtää kosketinta sisäänpäin ja lämpötila-anturin johto taipuu rasittaen printillä olevaa juotosta. Juotos on erittäin pieni ja melkoisella varmuudella voidaan olettaa juotoksen jossain vaiheessa irtoavan. Kaksi akkua laturi siis ilmoitti olevan täynnä vaikkei niin ollutkaan. Täynnä olevien akkujen ledi on kuvassa pimeänä (ne vilkkuivat hitaasti) ja latauksessa olevien palaa tasaisesti. Tällä laturilla akkuihin sai ladattua vielä runsaasti "hönkää", eikä laturi ihmetellyt akkuja kuin hetken ja alkoi sitten ladata niitä ja latasi ne täyteen aivan normaalisti. Käyttöohje on aika puutteellinen eikä kerro kaikkia niitä seikkoja, joita olisi hyvä tietää. Ongelmatilanteiden ratkaisuosassa ei ole mainittu, että tupakasytytinjohdon liittimen sisällä on sulake. Käyttöohjeessa on virheitä ja esimerkiksi varoitus akkuhaposta, jota tällaisissa akuissa ei ole. PLUSSAA: - halpa hinta - mukana 8 AA-akkua - mukana tupakansytytinjohto autossa lataamista varten - 3 vuoden takuu MIINUSTA: - ei välttämättä tunnista huonoa akkua - akuilla tietyt minimivaatimukset kapasiteettinsa suhteen - lämpötila-anturit heikosti kiinni - AAA-akkuja varten ei ole erillisiä lämpötila-antureita - akkutyyppi (NiCd/NiMH) on käsin valittava - tupakansytytinjohto ohut ja heiveröinen - tuuletin pitää ääntä - hieman virheellinen käyttöohje Käyttöohje puhuu PARISTOlaturista mikä on harhaanjohtavaa, koska laturilla ei saa ladata paristoja vaan ainoastaan NiCd- ja NiMH-akkuja. Sana "paristo" toistuu huolestuttavan monta kertaa mikä voi iskostaa lukijan mieleen sen, että laitteella voisi ladata myös tavallisia paristoja. Suomen kielen sana "paristo" tarkoittaa aina tavallista ei-ladattavaa paristoa ja ladattava akku on aina akku. Myöskin LIDLin viljelemä sana "Akkuparisto" on mielestäni harhaanjohtava.Maahantuoja on näköjään Saksassa!
Suomenkielinen käyttöohje kertoo, että tällaisista paristoista voi vuotaa akkuhappoa mikä ei pidä paikkanasa. Tämän kaltaisissa akuissa ei ole lainkaan akkuhappoa sisällä. Hieman hauska kommentti on se, että ammattihenkilön tekemä korjausyritys ei raukaise takuuta. Eli jos ammattihenkilö yrittää korjata laitetta eikä saa sitä kuntoon, takuu on edelleen voimassa. Jos kuitenkin ammattihenkilö on kolvaillut laitetta epäasiallisesti, voisi olettaa takuun raukeavan. :-)