LIDL myy "älykästä" akkulaturia joka lataa AA tai AAA -akkuja.
Jokaista akkua tarkkaillaan erikseen, joten laturilla voi ladata
myös parittoman määrän akkuja. Laturin ulkonäkö on mielestäni
hieman halvan ja lelun oloinen mutta jos se ei häiritse niin...
Hassua on se, että käyttöohje kertoo maahantuojan olevan Saksassa.
Laturissa on pohjassa tuuletin, joka jäähdyttää laturia ja akkuja.
Koska se lataa akkua yli tunnin, ei mielestäni tuuletinta ehkä olisi
tarvittu. Eihän se pahaakaan tee mutta voisi olettaa, että tuuletin
on asennettu jäähdyttämään liian tiukalle mitoitettua elektroniikkaa.
Akut eivät käyttöohjeen varoituksista huolimatta hirveästi kuumennet.
Esimerkiksi VARTA 15 minuutin laturissa tuuletin tarvitaan koska
akut kuumenevat todella kuumiksi tuulettimesta huolimatta. Siinä
ladataankin nelinkertaisella virralla akun kapasiteettiin verrattuna.
Laturin käyttöohje kertoo, että laturilla saa ladata ainosataan tietyn
minimikapasiteetin omaavia akkuja joka on erittäin suuri puute. Akkujen
on oltava ampeerituntimäärältään vähintään seuraavat:
NiMH AA 2300 mAh AAA 800 mAh
NiCd AA 800 mAh AAA 300 mAh
Koska markkinoilla on edelleenkin huomattavasti pienempikapasiteettisempia
akkuja ja ihmisillä on myös vanhoja akkuja, ovat kyseiset rajoitukset
melkoinen puute. Ohje kertoo myös ettei laturilla pidä ladata muita,
kuin pikaladattavia akkuja. Kuitenkaan mukana tulevissa akuissa ei ole
minkäänlaista merkintää pikalatausominaisuudesta. Nykyaikaisia NiMH-akkuja
voi kyllä aika hyvin pikaladata ilman suurempia ongelmia. Akun kestoikä
lyhenee kun sitä ladataan suositusta suuremmalla virralla.
Laturi latasi mukana tulleita 8 akkua ihan hyvin ja kaikki akut
täyttyivät varsin tarkasti saamaan varaustilaan, joten laturi
näyttäisi toimivan. Kokeilin myös useita vanhempia akkuja ja
nekin tuntuivat latauvan kahta poikkeusta lukuunottamatta
ongelmitta ja jokseenkin samaan varaustilaan. Laturissa on
kytkin, jolla valitaan NiCd ja NiMH:n väliltä mikä on nykyään
jo aika vanhanaikainen vaatimus ja omalta osaltaan selittää
laturin edullista hintaa. Kytkin voi helposti jäädä väärään
asentoon ja on nykytekniikalla aivan turha vipstaaki.
Ongelmia tuli kun joukossa oli kaksi toisista akuista poikkeavasti
käyttätyvää akkua. Toinen oli TRONICin oma akku ja toinen VARTAn akku.
Kummankin kohdalla laturi ilmoitti, että akut ovat täynnä vaikka toinen
oli lähes kokonaan tyhjä ja toinen suurinpiirtein puolillaan.
Tarkempi tutkiskelu kertoi, että laturi nostaa siihen laitetun akun
napajännitettä jaksottain ja näissä kahdessa akussa jännite pääsi
nousemaan normaalia ylemmäs. TRONICissa noin 2,30 volttiin ja
VARTAssa 1,75 volttiin. Laturi kuvitteli tästä, että akut ovat
täynnä. Laturi ei ilmoittanut näiden akkujen kohdalla virhettä,
jonka ilmoituksen sen olisi pitänyt kertoa, ellei suostu akkuja
lataamaan tai on muuten ymmällään
Kyseiset akut latautuivat toisella laturilla täysin normaalisti.
Ilmeisesti TRONIC KH971 ei ole riittävän älykäs jotta se osaisi
tutkia akkua riittävästi todetakseen sen poikkeavan spekseistä.
Toinen laturi latasi akut normaalisti, enkä tiedä miksi niiden
kennojännite nousi kovin ylös.
Laturi näyttää toimivan uusilla ja kunnollisilla akuilla hyvin
mutta vanhempien ja spekseistä riittävästi eroavien akkujen
kanssa se ei ehkä osaa toimia oikein. Näin ollen en uskalla
suositella KH971 laturia sellaiselle, joka ei erikseen tarkkaile
akkujen varausta mittaamalla.
Laturissa on lämpötunnistimet, mutta ne on asennettu ainoastaan AA-akkujen
pitimien taakse. Ne eivät siis mittaa AAA-akkujen kuumenemista ainakaan
kovin nopeasti, koska välimatkaa on paljon.
Lisäksi lämpötila-anturit on kiinnitetty erittäin kyseenalaisella
menetelmällä eli suoraan juottamalla koskettimen ja printin välille.
Kun akkua laitetaan laturiin, se siirtää kosketinta sisäänpäin ja
lämpötila-anturin johto taipuu rasittaen printillä olevaa juotosta.
Juotos on erittäin pieni ja melkoisella varmuudella voidaan olettaa
juotoksen jossain vaiheessa irtoavan.
Kaksi akkua laturi siis ilmoitti olevan täynnä vaikkei niin ollutkaan.
Täynnä olevien akkujen ledi on kuvassa pimeänä (ne vilkkuivat hitaasti)
ja latauksessa olevien palaa tasaisesti.
Tällä laturilla akkuihin sai ladattua vielä runsaasti "hönkää", eikä
laturi ihmetellyt akkuja kuin hetken ja alkoi sitten ladata niitä ja
latasi ne täyteen aivan normaalisti.
Käyttöohje on aika puutteellinen eikä kerro kaikkia niitä seikkoja, joita
olisi hyvä tietää. Ongelmatilanteiden ratkaisuosassa ei ole mainittu,
että tupakasytytinjohdon liittimen sisällä on sulake. Käyttöohjeessa on
virheitä ja esimerkiksi varoitus akkuhaposta, jota tällaisissa akuissa
ei ole.
PLUSSAA:
- halpa hinta
- mukana 8 AA-akkua
- mukana tupakansytytinjohto autossa lataamista varten
- 3 vuoden takuu
MIINUSTA:
- ei välttämättä tunnista huonoa akkua
- akuilla tietyt minimivaatimukset kapasiteettinsa suhteen
- lämpötila-anturit heikosti kiinni
- AAA-akkuja varten ei ole erillisiä lämpötila-antureita
- akkutyyppi (NiCd/NiMH) on käsin valittava
- tupakansytytinjohto ohut ja heiveröinen
- tuuletin pitää ääntä
- hieman virheellinen käyttöohje
Käyttöohje puhuu PARISTOlaturista mikä on harhaanjohtavaa, koska
laturilla ei saa ladata paristoja vaan ainoastaan NiCd- ja NiMH-akkuja.
Sana "paristo" toistuu huolestuttavan monta kertaa mikä voi iskostaa
lukijan mieleen sen, että laitteella voisi ladata myös tavallisia
paristoja. Suomen kielen sana "paristo" tarkoittaa aina tavallista
ei-ladattavaa paristoa ja ladattava akku on aina akku. Myöskin
LIDLin viljelemä sana "Akkuparisto" on mielestäni harhaanjohtava.
Maahantuoja on näköjään Saksassa!
Suomenkielinen käyttöohje kertoo, että tällaisista paristoista voi vuotaa
akkuhappoa mikä ei pidä paikkanasa. Tämän kaltaisissa akuissa ei ole
lainkaan akkuhappoa sisällä.
Hieman hauska kommentti on se, että ammattihenkilön tekemä korjausyritys
ei raukaise takuuta. Eli jos ammattihenkilö yrittää korjata laitetta eikä
saa sitä kuntoon, takuu on edelleen voimassa. Jos kuitenkin ammattihenkilö
on kolvaillut laitetta epäasiallisesti, voisi olettaa takuun raukeavan. :-)