HUOM! Tämän sivun testaustavat ovat vain ammattilaisille ja kokeneille harrastajille.
Ne ovat vaarallisia ja voivat aiheuttaa väärin tehtyinä hengen- ja/tai palovaaran!

Tuossa on ilmastointilaitteesta mennyt kompressorin käynnistyskonkka ja olin etsiskelemässä paikkaa
josta niitä saisi ostaa. No siinä sitten mielenkiinnosta vilkaisin Danfossin ohjeita huoltomiehille ja hämmästyin
kovasti heidän ohjettaan siitä miten moottorin käynnistyskonkka testataan. "Hauskalta" tuntuu se, että ohje
on myös "vikojen ennalta ehkäiseminen". Sama neuvo löytyy myös englanninkielisestä ohjeesta.

http://rc.danfoss.com/TechnicalInfo/literature/manuals/06/fitters_notes_cz80a120.pdf (suomi)

http://rc.danfoss.com/TechnicalInfo/literature/manuals/06/fitters_notes_cz80a102.pdf (englanti)

Ohjeen mukaan konkkaan kiinnitetään johdot ja ladataan pistorasiasta verkkojännitteellä jonka jälkeen johdot
laitetaan oikosulkuun ja mikäli syntyy kipinä, on konkka kunnossa.

Onko tällainen tapa testata konkka kovinkin yleinen kodinkonekorjaajien piirissä? Muistan kyllä, kun
jännitteitä koestettiin lyömällä ruuvarilla maihin mutta silloin oli kysessä putkitelevisio ja vastusten kautta
putken käyttöjännite jota nopeasti oikosuljettiin ja pääteltiin jännitteen paikallaolo. Transistorilaitteissa
ei ehkä ole kovin suositeltava tapa testata yhtään mitään
!



Sen kummemmin puuttumatta nyt sähköturvallisuuteen, pidän kompressorin isohkon käynnistyskonkan
(useita kymmeniä µF) oikosulkemista vähintäänkin kyseenalaisena toimenpiteenä. Riippuu toki vähän
missä aaltomuodon kohdassa sen irrottaa mutta silti erittäin outo "testi".

Kyseinen testitapa on siinä mielessä huono, että konkka ollessaan suureen varaustilaan ladattuna, aiheuttaa
oikosulussa suuren virran joka vahingoittaa johdon/liittimen ja elementin välistä liitosta. Toistettuna toimenpide
voi rikkoa kondensaattorin. Tuloksena voi myös olla epäluotettavuus jos liitos on edelleen kiinni mutta menee
rikki pienestäkin rasituksesta. Tällöin vika voi tulla laitteen ollessa normaalissa käytössä. Erityisesti metalloidut
polypropyleeni-filmikondensaattorit
(joita käytetään mm. moottoreiden käyntikondensaattoreina) ovat tälle herkkiä.

Kondensaattoria ei pidä testata lataamalla se ja sen jälkeen oikosulkemalla!

Konkkamittaukseen pystyvät yleimittarit ovat aika halpoja ja niillä pystyy suurinpiirtein testaamaan konkan.
Samoin kokemukseen perustuen ohmimittausalueella mittajohtojen paikkaa vaihtelemalla saa tuloksia.

Danfossiin esittelemässä tavassa on myös sellainen heikkous, että sillä ei pysty sanomaan sitä, onko konkka
pudottanut kapasitanssiaan koska silloinkin se kipinöi. Omassa tapauksessani käynnistyskonkka on 30 µF
mutta sen kapasitanssi on pudonnut 7 µF:iin joten konkka antaisi tällaisessa testissä virheellisen kuvan.



HUOM! Tämän sivun testaustavat ovat vain ammattilaisille ja kokeneille harrastajille.
Ne ovat vaarallisia ja voivat aiheuttaa väärin tehtyinä hengen- ja/tai palovaaran!



Hyvä tapa testata moottorin käynnistyskonkka on kytkeä sarjaan tuollainen 100 W hehkulamppu ja mitata
lampun yli jäävä jännite.Siitä pystyy päättelemään konkan kapasitanssin riittävän tarkasti ja varmistumaan
konkan toimimisesta myös jännitteisenä. Vertailun voi ottaa tunnetusta/toimivasta konkasta.