Näin eilen Keravalla Tuollaisen vähän paremman näköisen ja nopean mopoauton joka todennäköisimmin on AIXAM Scouty R.
Tunnistin sen lähinnä upotetusta lisäjarruvalosta. Saapuessani liikennevaloihin se seisoi valoissa ja ihmettelin jo kaukaa,
että onpas autossa pieni rekkari. No lähemmäs päästyäni huomasin, että mopoautohan se olikin eikä tavallinen henkilöauto.
Mutta mitä kummaa? Takana oleva hitaan ajoneuvon varoituskolmio (tuttu traktoreista) ei heijastanut käytännöllisesti katsoen
lainkaan vaan sen erotti oikeastaan vasta siinä vaiheessa kun oman auton valot jo valaisivat sen.
Otin yhteyttä Aixamin maahantuojaan Forteco Finland OY:öön josta kerrottiin, että osaan autoista he itse asentavat kolmiot
ja silloin he käyttävät vain E-hyväksyttyä TALMUN kolmiota.
Kuva alla. Kolmio on kunnollinen kovamuovista valmistettu.
Samantyylinen kuin auton varoituskolmiokin. Useissa mopoautoissa näkee liimatuja muovikalvolla toteutettuja kolmioita,
jollainen myös tämä näkemäni kolmio oli.
Eli todennäköisesti kyseiseen mopoautoon oli asennettu jokin hyväksymätön kolmio tai sitten sen päälle oli vedetty lakkakerros
tai jotain vastaavaa kun ei näkynyt kunnolla.
Kyseessä on aika tärkeä asia koska mopoauton nopeus voi joillain tieosuuksilla olla paljonkin muuta liikennettä pienempi.
Eli jos teillä on mopoauto niin tsekatkaapa kolmion heijastavuus. Henki voi olla siitä kiinni kun pimeässä takaa
lähestyy joku kaksinkertaista nopeutta esimerkiksi 80 km/h rajoitusalueella.
Jos mopoautossasi on viereisen kuvan kaltainen
liimattava muovikolmio, niin tarkista että
sen heijastusvoima on hyvä. Sen voi tarkastaa
esimerkiksi ottamalla pimeällä taskulampun ja
valaisemalla joidenkin kymmenien metrien päästä
pitämällä fikkaria silmän vieressä. Tällöin kolmion
tulisi heijastaa selkeästi sen ääriviivat. Sen pitäisi
heijastaa ainakin yhtä hyvin kuin mopoauton omien
takavalojen heijastimet. Jos kolmio ei heijasta
kunnolla niin se kannattaa vaihtaa kunnolliseen ja
ilmoittaa kolmiosta mahdollisesti löytyvät tyyppitiedot
ajoneuvohalintokeskukselle tai lähimmälle poliisille
jotta huonot kolmiot saataisiin pois myynnistä.
Seuraavassa tarinaa mopoautosta Poliisin sivulta Hmmm. Pitäisiköhän "hiljaisen liikenteen" olla "hitaan liikenteen"? :-)
Kevyt nelipyörä eli mopoauto on nimitys, jota käytetään EU-direktiivin L6e- luokan mukaisesta ajoneuvosta.Moottorin tilavuus on
korkeintaan 50 kcm3, ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus on 45 km/tunnissa. Mopoauto on rekisteröity kahdelle henkilölle,
kevyestä nelipyörästä ei peritä autoveroa, käyttömaksua eikä dieselveroa.Pakollinen liikennevakuutus on sama kuin kaksipyöräisissä
mopoissa. Liikenteessä kevyttä nelipyörää kuljetetaan ajoradalla, ei pientareella eikä sillä saa ajaa pyöräteillä. Pysäköintimaksu on
myöskin maksettava, toisin kuin mopoissa, sillä kevyttä nelipyörää pysäköitäessä on käytettävä pysäköintiruutua. Mopoautolla ei saa
ajaa moottoritiellä eikä moottoriliikennetiellä, joissa alin sallittu nopeus on 50 km/tunnissa. Syyskuun alusta 2006 mopoautoihin tuli
Suomessa pakolliseksi hiljaisen liikenteen kolmio.