Olen pistänyt merkille, että Keravan Terveyskeskuksen ja vanhainkodin, Hopeahovin pysäköintipaikalla
on pitkään ollut paljon lukitsemattomia autonlämmityspylvätä. Osassa autoilija on laittanut roikkumaan
jätetyn johdon avoimen liitospään kotelon sisälle ja lukinnut kannen. Tällöin kukaan ei pääse
jännitteelliseen sähköjohtoon käsiksi. Huonona puoleva tälle menetelmälle on se, että lapset
voivat leikkiessään roikkua johdossa aiheuttaen sen rikkoutumisen.
Valitettavasti sekä 26.1.2009 klo 17.40 että 29.1.2009 klo 15.50 parkkipaikalla oli useita lukitsemattomia
lämmitystolppia sekä yhdessä roikkumaan jätetty liitosjohto.
Vaikka näissä tolpissa onkin Vikavirtasuojakytkin joka suojaa tietynlaisilta sähköiskuilta, se ei
kuitenkaan suojaa suoralta sähköiskulta sähköjohtimista. Jos lapsi työntää lämmitysjohdon avoimen
pistokkeen suuhunsa, voi seurauksena olla pahoja palovammoja ja jopa hengen menetys. Lisäksi
lapsi voi liittää avoimeen pistorasiaan jonkin mukanaan tuomansa sähkölaitteen leikkiäkseen sillä.
Näissä pistorasioissa ei ole lapsisuojauksia, jotka estäisivät työntämästä pistorasiaan jotain
johtavaa esinettä kuten märkiä puutikkuja. Vikavirtasuojaus estää todennäköisesti sähköiskun joka
aiheutuu tällaisen tikun ja maan väliltä muttei suojaa jos sähköiskun saa pistorasian reikien väliltä.
Olen laatinut
vikavirtasuojakytkimestä erillisen sivun josta voi lukea lisää tästä turvalaitteesta.
Seuraava ote Tukesin ohjeesta AUTON LÄMMITTIMEN JA LÄMMITYSJOHTOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ:
Auton lämmitysjohdon kanssa oltava huolellinen
Pistorasioiden asennusvaatimuksissa on eräitä eroja asennuksen iästä riippuen. Yleissääntönä eri
ikäkausille on, että pistorasian on oltava joko rakenteeltaan turvapistorasia, (ns. lapsisuojattu pistorasia,
jossa on sulkulevyt reikien lisäsuojana) tai asennettuna vähintään 1,7 m korkeuteen tai asennettuna lukittuun
koteloon tms. tilaan. Jos paikoitusalueen autonlämmitystolpat eivät täytä kumpaakaan kahdesta
ensin mainitusta vaatimuksesta, kotelot on pidettävä lukittuina.
Vuonna 1997 päättyi siirtymäkausi, jonka jälkeen asennettujen ulkopistorasioiden sekä pesu- ja
kylpyhuoneiden pistorasioiden on oltava suojattuna ylivirtasuojan (esim. sulake) lisäksi
vikavirtasuojakytkimellä, joka on herkkätoiminen lisäsuojalaite. Vikavirtasuojakytkimen toimintakyky tulee
tarkistaa määräajoin sen testipainikkeesta.
Lämmitysjohdon kokonaan irrottamisen vaihtoehtona on, että johdon pää jossa kojepistoke on, ripustetaan niin
korkealle, että kojepistoke on maasta ainakin 1,7 m korkeudella. Ripustuksen pitää olla niin tukeva, että
lämmitysjohto ei pääse putoamaan siitä ja sitä ei helposti saa lämmitysjohdosta vetämällä irtoamaan
ripustuksestaan.
Taloyhtiöiden ja muiden autolämmityspistorasioita omistavien yhteisöjen olisi hyvä laatia autoilijoille selkeät
ohjeet pistorasioiden käytöstä. Samalla tulisi kieltää lämmitysjohtojen jättäminen irrallisina kiinni pistorasiaan.
Ei jatkojohtoja
Hopeahovin autonlämmityspistorasiat lukitsematta!
Autonlämmityspistorasian kotelon sisällä on ohje joka kertoo, että kotelo on pidettävä lukittuna ja liitosjohto on poistettava
pistorasiasta kun ajoneuvo irroitetaan lämmitysverkosta.
Autonlämmitysjohdot tulee turvallisuussyistä aina irrottaa käytön jälkeen pistorasiasta ja pistorasiakotelon
kansi on syytä pitää lukittuna. Avoin pistorasiakotelo tai vapaasti roikkuva lämmitysjohto on vaarana
esimerkiksi leikkiville lapsille tai kotieläimille, ja lämmitysjohto rikkoutuu helposti vaaralliseen kuntoon, jos
paikoitusalueen lumen luonti on koneellista. Lisäksi avoimena pidettävä kotelo on altis ilkivallalle. Lätäkköön
tai lumisohjoon joutunut pistokytkin voi myös tehdä ympärillä olevan alueen sähköiseksi.
Lisäksi olen pariinkin otteeseen pyytänyt Keravan kaupunkia järjestämään Terveysaseman ja vanhankoti
Hopeahovin pysäköintipaikalle invapysäköintimahdollisuuden.
Nyt esimerkiksi neuvolassa asioiva
invalidi joutuu jättämään autonsa kadulle pysäköinti kielletty -liikennemerkin vaikutusalueelle jolloin
kulku autosta ja autoon ei ole turvallista etenkään lapsen kanssa.