Keravan Hong Kongin invapaikat edelleen hoitamatta.

Tästä artikkelista löytyy täydellisempi versio TÄÄLTÄ

Keskustelin vammaisneuvoston puheenjohtajan kanssa Keravan kauppaliikkeiden invapaikoista ja sain häneltä
kuulla vammaisneuvoston tehneen Keravan Hong Kongille kirjallisen pyynnön saattaa liikkeen invapysäköinti
kuntoon. Keravan Hong Kong ei ole tehnyt yhtään mitään vaan jatkaa edelleen invalidien kannalta ikävää
suhtautumista. Niinpä päätin tuoda tämän asian jälleen kerran esille.


Keravan HONG KONG on kyllä järjestänyt asiallisesti neljä invapysäköintipaikkaa sisäänkäynnin läheltä,
mutta paikat oli alunperin mitoitettu tavallisiksi, kapeiksi paikoiksi. Lisäksi invapysäköintimerkki on 3 m
korkean tolpan päässä
, mistä sitä on vaikea huomata autoa pysäköidessä. Asfaltista puuttuvat myös
invapaikkaa osoittavat maalaukset kokonaan
mikä houkuttelee tavallisia autoilijoita pysäköimään..

Kaksi paikkaa levennettiin lukuisten palautteiden vuoksi, mutta kaksi jätettiin normaaleiksi. Annoin jatkuvasti
palautetta ja kaksi muutakin "levennettiin" siirtämällä merkki oikeaan paikkaan. Maalaukset kuitenkin jätettiin
muuttamatta!
Hong Kongin toimitusjohtaja Mika Lehtinen lupasi tarkastaa maalaustilannetta keväällä 2006.
Tämä lupaus siis annettiin minulle puolitoista vuotta sitten! Minulle luvattiin myös, että alemmas asennetaan
lisämerkkejä. Paikat ovat edelleen kapeat ja ulompi paikka jopa vaarallinen koska se rajoittuu kuralammikkoon
jossa vammainen voi helposti kaatua pahastikin. Lehtisen sähköpostiosoite on: mika.lehtinen at hongkong.fi .
Hong Kongin sivulla ei valitettavasti ole minkäänlaista palautelomaketta eikä asiakaspalvelun sähköpostiositetta.
Myymälöiden yhteystiedoissa ei ole edes puhelinnumeroa. Eli palautteen antaminen Hong Kongille on aika vaikeaa.

Ne kaksi levennettyäkään paikkaa eivät ole rakentamismääräysten mukaiset 3600 mm vaan 3000 mm.
Kun liikkeellä on pyörätuolilla kulkeva jolla on leveä auto ja toisen pitäisi auttaa kulkemisessa on paikka kapea.

Alla olevasta kuvassa näkyy selvästi, kuinka vastapäätä olevien kahden invapaikan merkki on kiinnitetty
toisen invapaikan keskelle. Invapaikat ovat siis tavallisen kokoisia eli rakentamismääräyskokoelman mukaan
liian kapeita. Merkki on asennettu samaan kohtaan missä kuvaajaa lähinnä olevien kahden invapaikan merkkikin.

Pyysin myös lyhentämään tolppia ja asentamaan merkit alemmas, jotta ne olisivat selvästi nähtävissä
auton ikkunasta, mutta myymäläpäällikkö kieltäytyi sitä tekemästä kertoen minulle, että merkkejä ei aiota
muuttaa, koska ne ovat Keravan kaupungilta saatujen ohjeiden mukaiset.

Invapysäköinnin ilmoittava merkki tulisi olla sellaisella korkeudella, että autoilija näkee sen autonsa tuulilasin tai
takalasin kautta pysäköidessään. Alla olevassa kuvassa näkyy erinomaisesti vammaiset huomioivan Citymarketin
parkkipaikkojen (Itäkeskuksen Citymarket) pysäköintipaikat, jotka on hyvin merkitty ja erinomaisessa paikassa.


Kummastakin asiasta on minun lisäkseni kirjallisen korjauspyynnön
antanut vammaisneuvosto, mutta siitä huolimatta Hong Kong ei ole
asiaa korjannut
. Mielestäni tämä osoittaa, ettei Hong Kong välttämättä
halua vammaisia asiakkaikseen koska nämä vaativat tilavat ja puhtaat
käytävät ja siten esteettömän kulkutien sekä mahdollisesti avustamista.
Jos asia olisi hankala laittaa kuntoon niin asia olisi ehkä eri mutta nyt
on kyse pienistä ja helpoista muutoksista.


Kävin 20.10.2008 kuvaamassa paikkaa ja näillä kapeilla paikoilla oli kaksi invapysäköintunnuksilla varustettua
autoa. Kuvasta on helppo ymmärtää, että edes tavalliselle autoilijalle ei ole tuossa tilanteessa helppoa astua
autosta ulos tai autoon sisälle. Puhumattakaan invalidista jonka usein täytyy saada auton ovi kunnolla auki
päästäkseen kulkemaan kunnolla. Kun siihen lisätään pyörätuoli, on näitä paikkoja täysin mahdoton käyttää.

Mittasin leveän invapaikan leveyden. Sen tulisi rakentamismääräysten ohjeen mukaan olla vähintään 3600 mm.

Vaan eipäs olekaan. Paikka on ainoastaan 3000 mm levyinen. Useimmille se riittää mutta jos auto on iso
ja autosta pitää saada sivuovesta pyörätuoli ulos niin alkaa tila loppua kesken. Kun asfaltin reuna päättyy suoraan
maahan eikä välissä ole edes varoittavaa maalausta asfaltin loppumisesta, ei paikka ole kovin hyvin suunniteltu.

Kapea reunapaikka on vielä vaarallinenkin koska sivussa on maata joka on vielä sateen jälkeen märkäkin.
Kun invalidi astuu autosta ulos, voi tämä menettää tasapainonsa ja seurauksena olla vakavakin loukkaantuminen.
Asfalti loppuu täysin varoittamatta. Mitään turvakaistaletta tai edes päättymisesta varoittavaa maalusta ei ole.


Olen antanut palautetta Keravan Hong Kongille oven edustalla olevasta suojatiestä. Sitä ei ole lainkaan
merkitty, jotta autoilija sen kunnolla huomaisi. Yleensä autoilija saapuu paikalle etsien katseellaan parkkipaikkaa
eikä ehkä ole lainkaan varautunut siihen, että joku voi tulla liikkeestä ja astua suojatielle. Keravan Hong Kongin
pääsisäänkäynti on aika erikoisen ja huomiota herättävän näköinen edestä katsottuna mutta autolla sivusta
saavuttaessa huomaamaton eikä siihen auton kuljettaja välttämättä kiinnitä huomiota.