Erikoisia invapaikkoja ja röyhkeitä autoilijoita.

Olen huomannut, että joissain liikkeissä vammaisten pysäköintipaikat on varsin huonosti järjestetty. Ne ovat joko liian kapeita tai sijoitettu kauas ja jopa täysin järjettömään paikkaan, kuten lastauslaitureiden taakse tai parkkihallin kaukaiseen kolkkaan, joita eivät tavalliset asiakkaat todennäköisesti käyttäisi. Väistämättä tulee mieleen, että kauppias haluaa tällaisella järjestelyllä sekä vähentää vammaisten kaupassa käyntiä että valjastaa lähellä sisäänkläyntiä olevat, yleensä parhaat, parkkipaikat tavallisten ja hyvin maksavien ja nopeasti talossa asioivien käyttöön. Yhden invapaikan kohdalle kun mahtuu kaksi tavallista autoa.

RT-korttien ohjeistuksessa määritellään, että invapaikkoja pitää olla 1 paikka 50:stä sekä yksi lisää aina alkavaa 50 autopaikkaa kohden.

Sähköpostia voit lähettää seuraavalla osoitteella:

Sain jostain yllä olevan kuvan jossa Group 4 Securicorin auto on pysäköity invapaikan päälle. Jotenkin kuva toi mieleeni oman kokemukseni Keravan LIDLin parkkipaikalla josta alla oleva kuva.

Keravan HONG KONG ei suostu korjaamaan invapaikkojaan

Keravan PRISMA

Järvenpään TARJOUSTALO
Vantaan BAUHAUS

- - -

Kerava huomautti ohjeen mukaisesta invapysäköinnistäni

- - -

Ympäristöministeriön asetus esteettömästä rakennuksesta

    Annettu Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2004

      2 SAAVUTETTAVUUS

      2.1 Kulkuyhteydet

      2.1.2 Määräys

        Kulkuväylällä ei saa olla eikä siihen saa rajautua kulkukorkeuden vähimmäismitan 2100 mm alittavia suojaamattomia ulokkeita tai muita törmäysvaaraa aiheuttavia rakennusosia eikä putoamisvaaraa aiheuttavia tasoeroja.

        - - -

Suomen Rakentamismääräyskokoelma (RakMk)

Osa F1, Esteetön rakennus, määräykset ja ohjeet 2005 (otteita)

    Kohta 2.1 Kulkuyhteydet

      2.1.1 Määräys

        "Osan rakennuksen autopaikoista tulee soveltua pyörätuolin käyttäjälle. Nämä paikat tulee sijoittaa rakennukseen pääsyn kannalta sisäänkäyntiin nähden tarkoituksenmukaisesti ja ne tulee merkitä liikkumisesteisen tunnuksella."

        "Näiltä autopaikoilta sekä tontin tai rakennuspaikan rajalta on oltava pyörätuolin ja pyörällisen kävelytelineen käyttäjälle soveltuva kulkuväylä määräyksissä tarkoitettuun rakennukseen ja tiloihin."

        Ohje "Liikkumisesteisen käyttöön soveltuva autopaikka on leveydeltään vähintään 3600 mm ja pituudeltaan vähintään 5000 mm."

        RakMk Osa F1 Esteetön rakennus

- - - - - -


Järvenpään Tarjoustalo

Järvenpäässä uuden Tarjoustalon invapaikat on rakennettu ja ne on merkitty valkoisin viivoin, mutta vammaisen pysäköintipaikkaa osoittavia liikennemerkkejä ei ole asennettu. Seinässä on kyltti, joka kertoo invapaikkojen sijaitsevan talon takana (lastauslaiturin yhteydessä). Sieltä olisi tarkoitus tulla liikkeeseen sisälle varaston ovesta. Kuitenkaan mitään opasteita siellä ei ole ja vammainen joutuu liikkumaan kentällä, jota käyttävät tavara-autot. Tämä on erittäin vaarallinen järjsestely, koska tavara-autojen kuljettajat joutuvat peruuttamaan kentällä, eivätkä todennäköisesti edes osaa osottaa kentällä liikkuvan vammaisia pyörätuoleineen tai hitaasti kävellen, on tilanne hyvin vaarallinen.

Tarjoustalon pitäisi mielestäni tässä tapauksessa kertoa puhelinnumero, johon vammainen voi soittaa, jotta hänet tultaisiin saattamaan vaarallisesta paikasta turvallisesti tavarataloon ja takaisin autoon.

Kauppias kertoo, että invapaikat on sijoitettu talon taakse siksi, että varsinaisen sisäänkäynnin kohdalla ei ole vammaisille sopivaa hissiä, vaan yläkerran tasanteelle johtaa liikkuva ramppi. Olen pyytänyt merkitsemään paikat, koska useimmat vammaiset pystyvät käyttämään ramppia ja ainoastaan ilman saattajaa olevat pyörätuolilla liikkuvat joutuvat kiertämään takakautta. Kuvat on otettu 10.2.2007.

Paikat on maalattu leveiksi, mutta invapaikkamerkki puuttuu. Olen pyytänyt kauppiasta asentamaan kuvassa näkyvän kaltaiset merkit, jotta paikat olisivat vammaisten käytössä. Nyt näille paikoille pysäköivät tavalliset autolijat. Tämä viittaa siihen, että näin halutaan antaa useammalla maksavalle asiakkaalle hyvä parkkipaikka, kuin mitä silloin tällöin pysäköivä vammainen kaupalle rahaa toisi. Jokaista invapaikkaa kohden kun voi parkkeerata kaksi normaaliautoa.

Kävin katsastamassa tilannetta 24.4.2007, koska kauppias oli luvannut tutkia mahdollisuutta merkitä invapysäköintipaikat ennen hissin rakentamista. Mitään ei ollut tapahtunut. En tiedä, johtuuko se määräyksistä vai onko jokin muu syy, mutta tilanne on edelleen vammaisten kannalta erittäin hankala.

- - -

Sitten 14.5.2007 Järvenpään Tarjoustalon johtajalta tuli maili jossa hän kertoo, että nyt invapaikat on merkitty. Siellä on maalattuna kolme leveää invapaikkaa. Erittäin hyvä asia. Nyt kun vielä saataisiin ne lastauslaiturin pyörätuoli-invapaikat jollain tavalla kuntoon niin, että pyörätuolilla liikkuva voisi tarvittaessa saada saattajan kuljettamaan tavarataloon ja takaisin. Osoittaa kuitenkin, että siellä halutaan saattaa asia kuntoon. Asia tulee viimeistään sitten kuntoon, kun hissi valmistuu ja pyörätuolilla pääsee varsinaisesta parkkihallista myymälään. Kauppias lähetti minulle ottamansa kuvan tilanteesta. Mielestäni ihan asiallisesti toimittu.

- - -

    Ympäristöministeriön asetus rakennuksen käyttöturvallisuudest

    Annettu Helsingissä 1 päivänä maaliskuuta 2001

      5.5 Ajoneuvo- ja tavaraliikenteen järjestäminen

      5.5.2

        Rakennuksen ja pihamaan ajoneuvo- ja tavaraliikennettä välittämään tarkoitettujen kuljetusvälinereittien, ovien ja porttien yhteyteen on varattava jalankulkijaa varten turvallinen ja merkitty kulkutie, mikäli jalankulku näiden kautta on tarpeen.

- - -

Luiskan yhteydessä on soittokellot sekä tavarantoimittajia että invalideja varten. Kokeilin soittokelloa ja painoin reippaasti yli neuvotut 5 sekuntia. Jostain talon sisältä kuuluikin summerin ääni painaessani, joten soittokello toimi. Odottelin kymmenisen minuuttia, mutta ovi ei auennut, eikä kukaan tullut katsomaan tilannetta. Olisivat edes laittaneet puhelinnumeron, johon olisi voinut soittaa ja pyytää joku saattamaan turvallisesti myymälään vaarallisella lastauspihalla.


Vantaan BAUHAUS

Bauhaus Vantaalla vähensi vammaisen pysäköintipaikkoja tuntuvasti ja jätti vain muutaman invapaikan aivan sivuun, sisäänkäynnin kohdalle. Paikoista vain toinen oli kunnollinen ja toisen alaa oli kavennettu esitteillä olevilla pihalaatoilla. Vammainen, joka tulee autosta ulos, joutuu osittain astumaan pihalaatoille, joiden välissä oli aikoinaan vielä yksi hintalapun rautateline, jota ei oltu mitenkään merkitty tai suojattu. Vaarallista.

Otin yhteyttä useaan otteeseen Bauhausiin, mutta mitään ei tapahtunut. Vasta otettuani yhteyttä ylempään johtoon, asialle alkoi jotain tapahtua. Pihalaatat poistetiin, mutta invapaikkoja ei ainakaan silloin lisätty. Minulle luvattiin, että remontin yhteydessä invapaikkoja lisätään myös ulostulo-oven luokse. Siis sinne, jossa niitä nimenomaan tarvittaisiin, koska Bauhausista usein tullaan ulos ostosten kanssa.

Kuvat otettu 3.8.2006.

Aiemmin invapaikkoja oli ollut hyvässä paikassa uloskäynnin vieressä, mutta ne oli otettu pois ja tilalla tavallisia parkkipaikkoja. Reunimmainen, eli ulostulo-oven vieressä oleva erittäin hyvä invapaikka oli valjastettu myyntiä varten. Siinä myydään mm. marjoja.

Nyt tilanteen pitäisi olla kunnossa ja invapaikat kunnolla merkitty.

Mutta eipähän vaan näyttänyt kuitenkaan olevan. Kesällä 2008 paras, oven vieressä oleva, invapaikka oli taas vuokrattu mansikanmyyjälle. Bauhaus siis mieluummin vuokraa invapaikan mansikanmyyjälle kuin antaa sen ivalidiasiakkaan käyttöön. Jostain kumman syystä ei mansikan myyjäkään Kaskein Marja Ky ollut lainkaan huomioinut tilannetta vaan oli röyhkeästi pystyttänyt telttansa selvästi merkityn invapaikan päälle. Onhan mansikka hyvä marja ja mielellään niitä ostaa mutta olisiko Bauhaus ja voinut asentaa teltan käytävän toiselle puolelle jossa on yllin kyllin tilaa?